Den amerikanske foredragsholderen Simon Sinek er kjent for uttrykket “start with why”, og har gitt ut bok med samme tittel. Å begynne med hvorfor er et godt tips, også når du skal se på din misjon i sosiale medier. For hvorfor skal du egentlig være der?
En misjon er det verdifulle innholdet som gir deg tillit, for du deler noe som faktisk er betydningsfullt for andre enn deg selv. En misjon vil ikke bare gi deg en bedre og mer gjennomført profil, det blir også mye lettere å holde din bedriftsprofil oppdatert. En misjon i sosiale medier blir ditt utgangspunkt, og må ikke forveksles med visjon. Visjoner inneholder tall, profitt og egeninteresse - noe som passer godt inn i et internt styremøte, eller på en whiteboard på sjefens kontor. Men i sosiale medier trumfer misjon visjon. Det er din misjon som gjør at folk faktisk vil følge deg, engasjere seg i ditt innhold - og til slutt kjøpe fra deg. Fordi du viser at du bryr deg!
Se på Nike, og deres misjon om å motivere en hel verden gjennom slagordet «Just do it.». Dette gjenspeiler seg i deres kommunikasjon. Et annet eksempel er det norske selskapet, Too Good To Go, som har en misjon om å redusere matsvinn.
Når du da stiller deg selv spørsmålet, “hvorfor eksisterer vi i sosiale medier?”, må du tenke på hvorfor du eksisterer for dine potensielle kunder. Hvorfor skal de bry seg?
Det er som et narkotisk middel. Gleden av kortsiktig tilfredsstillelse flytter deg fra misjon til visjon. Likes og kommentarer blir drivkraften. Egoistisk. Engasjement er enkelt å få til, bare ved å lodde ut et gratis produkt hvis folk kommenterer. Men hva blir konsekvensen?
Ikke veldig ulikt et narkotisk middel ender det opp med en hangover. Etter en ekstrem høydare, oppstår et ubehagelig vakuum der du ikke utretter noe som helst. Du forsøker å bedrive det du egentlig er der for å gjøre, din faktiske misjon, men responsen er minimal. Ingen tilbakemelding eller effekt. Du prøver, men det går ikke. Du må tilbake til flere give-aways. Til konkurransen - det digitale narkotiske middelet. Det som gav effekt på den egoistiske målsetningen om egen tilfredshet.
Man kan gjerne si at gratis premier er verdifullt for dem som vinner. Men husk at det også er gratis-jegerne som ser dine neste innlegg, når du prøver å snakke omkring det du faktisk tjener penger på. Det sørger algoritmene for. Du brydde deg ikke. Nå bryr ikke følgerne seg, heller.
Det er lurt å tenke på sosiale medier som utesteder. Det gjør noe med måten du kommuniserer. Se det for deg: Du mingler og sosialiserer som en god nettverksbygger, og får god respons når du stiller spørsmål som genuint viser at du bryr deg. Slik fungerte det før sosiale medier, og vi mennesker har ikke forandret vår natur, vi har bare nye kanaler. Utfordringen er at mange ikke tenker gammelt i en ny tilværelse. Sosiale medier er våre nye hangouts. Vi er ikke uten de fysiske møteplassene, men vi frekventerer også på steder som LinkedIn, Facebook og Instagram. Av og til er vi innom ungdomsklubben TikTok, og tøffer oss med andre selverklærte “unge voksne”.
Måten vi kommuniserer på disse stedene burde ikke være veldig ulik fra sånn vi er på cafe. Dersom du skal holde på interessen til den du prater med, må du faktisk holde en samtale med formål om å lytte. Og når du først melder noe, bør det være av verdi for den du prater med. Det bygger nettverk.
Ikke alle sitat fra Paradise Hotel er vås. Å være seg selv, 100 %, det funker bra. I hvert fall når du skal bygge genuin tillit.
Så still deg spørsmålet: Hvorfor er du i sosiale medier? Finn din misjon, og gjennomfør den der du tenker at din målgruppe befinner seg, og der det faller naturlig for deg å mingle. Kanskje du er på feil plass. Eller kanskje du er på rett plass med feil motivasjon.
Det gjelder nok ikke deg. Du er perfekt. Men, du kan trolig hjelpe noen andre med tips fra denne artikkelen. Så lenge det passer din misjon.