Google Analytics 4 erstatter Universal Analytics

Universal Analytics avvikles og vil ikke lenger behandle nye treff etter 1. juli 2023. Brukere må gå over til Google Analytics 4 i tiden fremover for å fortsette måling. 

Universal Analytics ble utviklet for forbrukeratferd som tok utgangspunkt i desktop web og data fra cookies. Denne måten å måle på er ikke lenger like relevant, og Google Analytics 4 fokuserer derfor på flere plattformer og er ikke like avhengig av data fra cookies. 

En annen viktig endring er i forbindelse med personvern. Google Analytics 4 vil for eksempel ikke lenger lagre IP-adresser. Denne og lignende løsninger er nødvendig i dagens datalandskap der brukere forventer mer personvern og kontroll over egen data. 

 

Hvordan kan Google Analytics 4 støtte din bedrift?

Google Analytics 4 er designet for at du skal kunne nå målsettinger som å drive salg eller generere leads. Her er noen av fordelene bedrifter kan dra nytte av:

  • Forstå kundene dine bedre: Få innsikt i kundereisen gjennom å måle hvordan brukere navigerer gjennom kjøpstrakten. 
  • Forbedre ROI: Bruk datadrevet attribusjon for å analysere hvilken virkning markedsføringen din har. Analysen kan eksporteres til Google Ads og Google Marketing Platform for å optimalisere kampanjer. 
  • Få større verdi fra data: Maskinlæring genererer innsikt om forbrukeratferd og konverteringer, lager nye publikum som sannsynligvis vil handle og viser automatisk kritisk innsikt for å forbedre markedsføringen din.
  • Møt behovene for datastyring: Nye egenskaper lar deg tilpasse strukturen slik at forskjellige team og partnere (som for eksempel et reklamebyrå) kan få tilgang til dataene de trenger i samsvar med retningslinjene dine.

 

Hva kommer til å skje fremover?

  • Frem til 1. juli 2023 kan du fortsatt bruke og samle inn nye data i Universal Analytics-områdene dine. 
  • Etter 1. juli 2023 har du tilgang til data du tidligere har behandlet i minst seks måneder fremover. Det anbefales at du eksporterer de historiske rapportene dine i overgangsperioden.
  • Analytics 360-områder får en behandlingsutsettelse som utløper 1. oktober 2023.

 

Hvordan vet du om du er berørt?

Hvis du opprettet området før 14. oktober 2020, har du sannsynligvis et Universal Analytics-område. Hvis du er usikker, kan du bekrefte hvilken type område du bruker her.

Det anbefales at du bytter til Google Analytics 4 så fort som mulig, slik at du kan bygge nødvendig historisk data før Universal Analytics slutter å behandle nye treff.

 

Ønsker du hjelp med Google for din bedrift? Ta kontakt!

Kontakt oss

Leave a Comment