Universal Analytics avvikles og vil ikke lenger behandle nye treff etter 1. juli 2023. Brukere må gå over til Google Analytics 4 i tiden fremover for å fortsette måling.
Universal Analytics ble utviklet for forbrukeratferd som tok utgangspunkt i desktop web og data fra cookies. Denne måten å måle på er ikke lenger like relevant, og Google Analytics 4 fokuserer derfor på flere plattformer og er ikke like avhengig av data fra cookies.
En annen viktig endring er i forbindelse med personvern. Google Analytics 4 vil for eksempel ikke lenger lagre IP-adresser. Denne og lignende løsninger er nødvendig i dagens datalandskap der brukere forventer mer personvern og kontroll over egen data.
Hvordan kan Google Analytics 4 støtte din bedrift?
Google Analytics 4 er designet for at du skal kunne nå målsettinger som å drive salg eller generere leads. Her er noen av fordelene bedrifter kan dra nytte av:
Hva kommer til å skje fremover?
Hvordan vet du om du er berørt?
Hvis du opprettet området før 14. oktober 2020, har du sannsynligvis et Universal Analytics-område. Hvis du er usikker, kan du bekrefte hvilken type område du bruker her.
Det anbefales at du bytter til Google Analytics 4 så fort som mulig, slik at du kan bygge nødvendig historisk data før Universal Analytics slutter å behandle nye treff.
Ønsker du hjelp med Google for din bedrift? Ta kontakt!