Hvilken plattform egner seg best for nettbutikk?

Det finnes mange verktøy for å bygge en nettbutikk og det kan være vanskelig å velge det rette for din bedrift. Er valget allerede tatt, kan det virke frustrerende å bruke tid og penger på å migrere til en ny plattform. Men viktigheten av å ha en plattform som passer dine behov veier i de fleste tilfellene tyngre, og med et langsiktig perspektiv er det viktig å se helhetlig på brukervennligheten og kostnadene som følger med valgene du tar.

Hvilken løsning du velger for nettbutikken din har for eksempel stor innvirkning på hvordan produktene og tjenestene dine kan markedsføres. Spesielt med hensyn til hvor lang tid det tar og hvor mye det koster. Noen tjenester tar for eksempel ekstra betalt for å ha kontakter i en mailliste eller å legge til pixler, noe som fort kan bli både dyrt og tidkrevende.

Denne artikkelen vurderer fordeler og ulemper med tre av de mest brukte plattformene i Norge og kommer med en anbefalning om hva som legger best til rette for markedsføring og salg i et langsiktig perspektiv. 

 

Shopify

En av de største fordelene ved Shopify er at det er enkelt å bruke og passer for dem som ikke er så teknisk anlagt. Som hos mange andre CMS har Shopify en meny på venstre side der du kan velge funksjoner og innhold som du deretter kan tilpasse og redigere i hovedfeltet. 

Dynamiske tema og stort utvalg i integrasjoner

Noen av temaene er “what you see is what you get” (WYSIWYG), altså redigering i et format som ligner det ferdige produktet. Brukergrensesnittet lar deg med andre ord i stor grad se hvordan den ferdige siden kommer til å se ut uten at du trenger huske kommandoer. De fleste temaene fra Shopifys “Online Store 2.0” (OS 2.0) har imidlertid drag-and-drop funksjonalitet som lettere lar deg legge til moduler og flytte dem rundt på siden. 

Shopify tilbyr et stort utvalg i tema, noe som gir en profesjonell look i tillegg til valgfrihet mellom gratis og betalte tema. Temaene er responsive, det vil si at de automatisk tilpasser seg ulike skjermstørrelser som telefon, nettbrett og desktop. Du kan filtrere de ulike temaene etter for eksempel industri, katalogstørrelse, type eller design slik at du lett kan finne et tema som passer deg og dine behov. Et lite minus ved noen av de betalte temaene er at du kan måtte kontakte utvikleren av det spesifikke tema for kundestøtte dersom du skulle trenge hjelp. Shopify kan bistå med kundestøtte for alle de gratis temaene. 

Shopify tilbyr en rekke plugins som for eksempel automatiserer oppgaver innen regnskap, kundeservice, rapportering og shipping m.m. De har også 24/7 support på telefon, chat og mail.

Gode verktøy for SEO og markedsføring

Når det kommer til markedsføring, tilbyr Shopify flere verktøy som gjør det enklere å drive med markedsføring for dem uten erfaring, men som også velutdannede og erfarne markedsførere kan dra nytte av. Shopifys SEO-fuksjoner er for eksempel svært gode og skiller seg positivt ut fra andre i markedet. Det er enkelt å endre både sidetitler, metabeskrivelser, overskrifter og alt-tekst. Det tilbys dessuten innebygd blogg som forbedrer SEO-ranking, i tillegg til å kunne vise alle produktene og sidene dine i AMP-format, som altså er raskere for mobilbrukere og gir bedre SEO-prioritering på Google.

En av hovedstyrkene til Shopify når det kommer til markedsføring er mulighetene for e-postmarkedsføring, eller bedre sagt - prisen for dette. Shopify Email lar deg sende inntil 10 000 e-post hver måned helt gratis. 

Stort prisspenn i planer

Planene starter på 29 dollar per måned for basisløsningen og strekker seg opp til 299 for den mest avanserte. Basisplanen passer best for nye nettbutikker, mens de to andre er tilpasset større nettbutikker og kan anbefales dersom du har ambisjoner om å ekspandere og gå internasjonalt. Andre utgifter inkluderer transaction fees som har å gjøre med å gjennomføre salg online, og abonnent fees for å bruke appene du trenger. Alle planene kan prøves gratis i 14 dager.

Shopify er altså ikke den billigste plattformen, men er til fordel kostnadstransparente og har ingen skjulte kostnader. Hvis man bruker Shopify Payments slipper man unna transaction fees, men dette tilbys ikke enda i Norge. Da må man heller bruke en tredjepart som Klarna, PayPal eller Apple Pay. 



Mystore

Mystore er kjent som en av Norges største leverandører av nettbutikkløsninger. De selger seg inn som et naturlig norsk valg og et samarbeid med PostNord som kan gi kundene inntil 70%  rabatt. 

Skybaserte designmaler

Når det kommer til designmaler har Mystore gjort et push mot skybasert design. De anbefaler alle sine brukere som har tatt i bruk designmaler som ikke er skybaserte om å bytte over, noe som ikke uten videre er problemfritt. Skymalene gir deg ikke tilgang til kildekoden, men har et kontrollpanel for å foreta enklere tilpasninger og justeringer. Alt av innhold som kategorier, produktbilder og annonsebannere må også legges inn på nytt.

Noe annet som er verd å merke seg med skymalene er at funksjonalitet som javascript og CSS ikke er tilgjengelig. Mystore åpner for å gjøre små endringer i etterkant dersom man tar kontakt med dem. I likhet med hos de andre leverandørene har du også mulighet til å velge mellom gratismaler og premiummaler. 

Beskjedent utvalg innen integrasjoner og markedsføring

Også Mystore tilbyr integrasjoner og utvidelser, dog ikke i like stor grad som de andre aktørene. På nettsiden listes for eksempel Tripletex, Xledger og Visma eAccounting som tredjeparter som har oppsett for integrasjon mot Mystore. 

Når det kommer til markedsføring har noe av kritikken mot Mystore blant annet vært at de har et dårlig utviklet CRM-system. Der andre aktører har brukt flere år på å utvikle plugins og integrasjoner med for eksempel Salesforce og Hubspot henger Mystore som en mindre norsk leverandør litt etter. Shopify har også automations og større mail inkludert i prisen sammenlignet med Mystore.

Konkurransedyktig pris og norsk kundeservice

Mystore tilbys i tre ulike prispakker: entrepreneur, business og corporate. Den billigste koster 1099 kr per måned om du betaler en årlig faktura. De andre pakkene koster henholdsvis 1599 og 3199 kr per måned, og i likhet med Shopify har alle planene transaksjonskostnader på mellom 2-3% + 3,5 kr per transaksjon. 

Når det kommer til pris forøvrig er det spesielt markedsføring på Mystore som kan bli kostbart og tidkrevende. Implimentering av pixler og større maillister kommer mot dyre prisstillegg, og mange kan nok la seg irritere over mangelen på CSS og og javascript. 

På tross av dette har Mystore noen fordeles som bør nevnes; for eksempel har de norsk kundeservice og et tett samarbeid med PostNord som kan gi gode rabatter. Kasseløsningen er også tilpasset norske standarder. 

 

WooCommerce

WooCommerce er en plugin som er bygget på WordPress sitt CMS. Den er derfor relativt enkel å komme i gang med dersom du allerede er vant til å jobbe på denne plattformen. En av fordelene med tjenesten er at den er billig, stor og open source. Dersom du ikke har erfaring med WordPress fra tidligere vil det nok oppleves noe vanskeligere enn Shopify som er mer tilpasset nybegynnere. Et alternativ er å få hjelp av en tredjepartsutvikler for å lage en custom shop. 

Enormt spenn i tema og utvidelser

Det finnes svært mange tema å velge mellom, både betalte og gratis. De listes etter industri, og man kan også filtrere etter for eksempel gratis og responsive. De aller fleste temaene er imidlertid mot betaling og koster mellom 35 og 129 dollar. 

WooCommerce tilbyr også et mangfold av utvidelser, både gratis og betalte. Et eksempel på populære integrasjoner er Social Login, Google Analytics Plugin og Multilingual for flere språk og valutaer. En av fordelene ved å være så store som WooCommerce og Shopify er at mange apper bygger integrasjoner mot deg; titusener av plugins er tilgjengelig helt gratis. 

Markedsføring og prisnivå

Spesifikt for markedsføring finnes for eksempel utvidelser for Trustpilot reviews, Google, Facebook, Mailchimp og HubSpot. For å bygge merkevare med innholdsmarkedsføring, SEO-verktøy og oppsalg kan man benytte seg av den innebygde bloggen, plugins og linke produkter i produktdatapanelet. 

I prinsippet er WooCommerce gratis, men det følger med andre kostnader som for eksempel å hoste nettsiden og transaksjonskostnader som ved de andre plattformene. Det er også betalte utvidelser og designmaler.

Typiske kostnader som oppstår er for eksempel hosting, domenenavn, tema, utvidelser, sikkerhet og utviklerhonorar. Totalkostnadene blir dermed litt hva man gjør det til selv. Det kan være den aller billigste løsningen sammenlignet med Shopify og Mystore, eller man kan bruke titusener i året på kostnader man ikke regnet med i starten. 

 

Oppsummering

En av de største fordelene til Shopify er mulighetene for vekst. Det regnes som den mest brukervennlige plattformen for både små og store bedrifter fordi den tilbyr alle verktøyene du trenger for å lykkes med eCommerce. Det passer spesielt godt for å selge internasjonalt og på flere språk. 

Når det kommer til pris vil WooCommerce i de fleste tilfeller komme best ut, men også de to andre aktørene anses som konkurransedyktige. Shopify vil ofte være mer kostnadseffektiv når man vurderer hva som inkluderes i det man betaler for. For eksempel er Abandoned cart recovery gratis og man har bedre potensiale for e-postmarkedsføring enn hos spesielt Mystore. 

Mystore kommer særlig dårlig ut når det kommer til langsiktig salg og markedsføring da det er store begrensninger for eksempelvis epostmarkedsføring, produktkataloger og oppsett av pixler. Her ligger de to andre aktørene langt foran og har mange flere muligheter for tilpasninger og verktøy.

WooCommerce egner seg ikke så godt for nybegynnere, men er til gjengjeld svært fleksibel og tilbyr god funksjonalitet for å drive større nettbutikker. Det kan være utfordrende å jobbe på denne plattformen alene som uerfaren da man ikke kan støtte seg til support i stor grad. Likevel er aktøren så stor at det finnes gode ressurser fra en svær community som tilbyr mye selvhjelp på YouTube og Google. 

Alt i alt kommer Shopify best ut, spesielt med tanke på brukervennlighet og automatiseringer. Det trekker opp at de har åpen CSS og API, og godt tilpasses både store og små nettbutikker. Aller dårligst ut kommer Mystore, spesielt på grunn av utfordringer man vil møte på dersom man ønsker flere enn 50 kontakter på mail eller å implementere pixler. WooCommerce regnes som et godt alternativ dersom man har god erfaring med WordPress og kan gjøre utviklerjobben selv eller er villig til å betale for den. 

 

Ønsker du hjelp med markedsføringen til din nettbutikk? Ta kontakt, vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss

Leave a Comment