Let’s make it personal

Terje (foto: Amund Hestsveen)

«Jeg handler med Terje.»

«Jeg går til Lene.»

«Jeg klipper meg hos Naser.»

Hvorfor blir vi faste kunder hos noen? Hvorfor velger vi én leverandør fremfor en annen? Hvorfor vender vi tilbake til samme bedrift eller tjenesteyter?

Fordi vi fikk bekreftelse forrige gang. Vi ble sett. Godt behandlet. Du gikk fra møtet med et ekstra «skip in the step». Så godt som hver gang er våre mønstre som forbrukere eller forretningsdrivere geleidet, inspirert, påvirket eller følelsesstyrt av et personlig møte.

Vi gjør helt enkelt business med folk vi liker, folk vi trives med og folk vi gjerne lar oss assosiere med. Det er ikke verre enn det.

Vær dine egne idéers adoptivbyrå.

Amund Hestsveen

 

Suksess kan måles

I årevis har jeg intervjuet bedriftsledere og innovatører, talspersoner for konserner og kjente ansikter i underholdningsbransjen. Ikke én sak har gått på trykk om en virksomhet uten at et navn er knyttet til saken. Et menneske. En person som bærer virksomheten gjennom sin medieprofil eller uttalelser.

Analysebyråer kan vise deg målbare sammenhenger mellom omdømme og bunnlinje.

Gjennom 15 år som reporter og journalist innså jeg at 90 prosent av alle kommunikasjonseventyr har én målbar valør for suksess. Menneskene bak produktet. Folkene i front. Fjeset. Individet. Personen som representerer et brand. Kunne det være at personen selv er merkevaren? Og i så fall, hvorfor bruker man så beskjedent med ressurser på å posisjonere, etablere og synliggjøre personen?

Liker folk Terje? Snakker de godt om Lene? Hva sier de til andre om Naser?

De gjør det med vilje

Personal branding er et tungt fagfelt innen markedsføring og PR, og denne artikkelen er antagelig skrevet mange tusen ganger av andre. Men mennesketsinnet er treg materie, så vi må ofte gjenta sannhetene.

Én ting er i hvert fall sant: De beste i bransjen posisjonerer seg som personer ved hjelp av en nøye gjennomtenkt strategi. Det brukes millioner av kroner på personal branding i de store multinasjonale selskapene, også i Norge, selvsagt.

Hvis du mener noe om Elon Musk som person, er det fordi han vil du skal det. Har du en mening om eller følelser knyttet til navn som Petter Stordalen, Bjørn Dæhlie, Kari Traa, Anita Krohn Traaseth, Sarita Sehjpal eller statsministeren vår, Jonas?

Hver gang de havner i mediene eller bruker energi og midler på å markedsføre sitt produkt eller sin tilhørighet, har de drillet og drillet seg selv på noen få, sterke kjerneverdier. Noen har hjulpet dem. For vi knytter verdi til navnene.

De representerer sitt eget brand. Og de gjør det med vilje.

Hva kan vi lære av Burkina Faso?

Da jeg gikk på ungdomsskolen kunne jeg alle hovedstedene i verden, jeg visste hvor hvert land i Afrika lå. Jeg husket detaljer fra reformasjonen, antikken, den industrielle revolusjon. Jeg lærte alt sammen utenat. Men lærerne våre knyttet ikke alltid kunnskapen til en relevant story, det var for det meste leksikalsk i sin natur, alt vi lærte, og det festet seg ikke.

Unntaket er: Jeg husker fortsatt Ouagadougou som hovedstaden i Burkina Faso, men kan minimalt om landet. Hvorfor husker vi slike særegenheter fremfor andre detaljer? Det var et morsomt navn, uten tvil. Hvorfor har da ikke andre byer, som Conakry, Bamako, Abjua og Dodoma samme klisterevne i min hjerne?

Det er vår selvvalgte gjentagelse av ordet som er hemmeligheten.

Hovedstaden i Burkina Faso er en lang gjentagelse i seg selv, slik også Antananarivo (Madagaskar) har kvaliteter av. Vi satt der i klassen og sa ordet om igjen og om igjen. Ougadougou. Ougadougo. Burkina Faso. Det sitter som støpt. Også på quiz.

Hvorfor i all verden bruker jeg din tid på å snakke om geografi?

Jo, fordi en av de viktigste prinsippene bak personal branding er å være fokusert. Fokusert på budskapet ditt, fokusert når du blir intervjuet, fokusert på hvem du ønsker å fremstå. Jo smalere nisje du velger å ta posisjon i, og jo tydeligere du addresserer denne nisjen, desto sterkere vil ditt budskap klinge og skille seg ut i kakofonien av andre bjellesauer der ute.

Gjenta det. Ditt mantra. Ditt budskap. Din íde.

Bestem deg for hva ditt nøkkelbudskap er, og hold deg til det. Det kan bli ditt Burkina Faso.

Hvor sterk vil ikke din egen story kunne bli, dersom den slipes til og gjøres formidlingsverdig? I motsetning til et ord som har en morsom klang, har nemlig din story innhold. Du må bare gi din story rett klang.

Og så: Vær deg selv

Enda en selvsagthet, selvsagt. Men vær genuint opptatt av å være deg. Det er også avgjørende for omtale av deg og din butikk, din service, ditt konsern. Derfor skal du også bare snakke om det du virkelig kan, og sørge for at det som kommuniseres ut, er hel ved. Det du ønsker, er å bli sett på som en autoritet på ditt fagfelt.

Fortell din story

Ingen orker å høre deg messe om din merkevare, din butikk, ditt firma til det kjedsommelige. Vi skaper ofte negative brands i hodet av folk som aldri slutter å predike business, folk som alltid skal selge noe i konfirmasjoner, foajéer og på trikken. La ditt personlige brand være krydret med skarpskodd, velartikulert og interessant story.

Ta en kikk på hva jeg har gjort for en av mine siste kunder, Terje. Han kom til meg med sin forretningsidé, og ønsket den forsterket og markedsført.

Jeg ble gitt tilliten, og har jobbet med brandingen, videreutviklet konseptet, tatt bildene av ham (også det som ligger i toppen av denne artikkelen) og ut fra identitetsarbeidet til slutt skrevet alle tekstene hans på nettsiden: www.re-locate.no.

Han etablerer sin egen bedrift, har funnet nisjen og går all in. Det står det respekt av, derfor må også markedsføringen av ham, ikke bare bedriften hans, være solid.

Til slutt, min 30 sekunders elevator pitch:

Vær konsistent, og stå ved strategien. Vær klar for å tabbe deg ut, og ha en plan for det, også. Hold deg positiv, ikke brenn broer. Bygg community rundt ditt navn og ditt brand. Følg andres eksempler, lær av dem som har gjort dette bra. Sørg for at andre også forteller dine stories. Vær dine egne idéers adoptivbyrå.

Og sist, men ikke minst: Live your brand.

Hvis du er trafikklærer, bør du kjøre pent. Andre observerer deg.

 

Ha en fantastisk dag,

A.

Leave a Comment