Mer enn falkeblikk

Det er lett å tenke at navnet “Falk” kommer av falkeblikk. Og de som tenker dette, har egentlig ganske rett. Falk Media står for å ha et falkeblikk over den digitale verden når det kommer til markedsføring. Vi skal ha et falkeblikk for å treffe målgruppen for våre kunder. Men, det er mer bak navnet enn som så.

Skottland sår frøet

Faktisk startet navne-vurderingen på en tur til Skottland, påsken 2019. Selve konseptet og baktanken med selskapet var klart, men navnet var enda ikke spikret. Relativt irrelevant, for så vidt, men det var først i Falkland, ganske langt øst i Skottland, at navnet til selskapet fikk sådd sine første frø. Ikke på grunn av stedet i seg selv. Det var på grunn av ordet - og dyret - “falk” som først ble åpenbart for tankene da jeg så det på et veiskilt. Ordet besto av åtte tegn, men det var de første fire som stod skikkelig ut.

Falk

Det er kort, det er kult, og det kan se bra ut i forbindelse med en logo, for eksempel.

Jeg gikk umiddelbart til den lille studioleiligheten som vi hadde fått tak i, billig, på Air Bnb. Kunne det være noe med denne fuglen som passet ambisjonene til selskapet? Våre ambisjoner om å være først ute med det nye - om å være nytenkende. Om å ha total oversikt over digitale muligheter. Eller ambisjonene om å være best til å finne målgruppen.

Og, ja. Det var det utvilsomt.

Blikket

En falk har rykte på seg for å ha et svært godt blikk. Den ser omtrent 2,6 ganger bedre enn et menneske, og dermed kommer ordet “falkeblikk” til sin rett. Dette kan selskapet relateres til. I tillegg har fuglen en jaktmetode som består i å prospektere store områder. Den søker kontroll og overblikk for å få total oversikt over hvor sitt neste mål befinner seg. I den digitale verden er det også viktig med et godt overblikk. Det er viktig å være nysgjerrig for å henge med, og for å vite hvor man skal prospektere etter en målgruppe. Man må vite hvor kundenes kunder befinner seg, og man må være rask for å nå dem på riktig tidspunkt.

Her er det en sammenheng.

Verdens raskeste

class="
image-block-outer-wrapper
layout-caption-below
design-layout-inline
combination-animation-none
individual-animation-none
individual-text-animation-none
"
data-test="image-block-inline-outer-wrapper"
>
class="
sqs-block-image-figure
intrinsic
"
style="max-width:1920.0px;"
>

style="padding-bottom:45.41666793823242%;"

class="
image-block-wrapper

has-aspect-ratio
"
data-animation-role="image"

>
Photo from Pexels.com

Photo from Pexels.com

Apropos rask. Falken er ikke bare en fugl med et godt overblikk. Når en falk ser hva den ønsker, er den verdens raskeste rovdyr, og den beveger seg i opptil 320 km/t. Den stuper ned i en hastighet som få mennesker har opplevd. I tillegg, i sin høye hastighet, har den evnen til å snu seg svært hurtig dersom noe skulle skje på veien. Som en digital markedsfører, er dette gode egenskaper å ha.

Falk Media har ambisjoner om å finne målgruppen raskt. Og når vi finner den, skal vi være raske til å agere. Vi skal være raske til å informere målgruppen om våre kunders fordeler. Og skulle det skje noe på veien - et nytt sosialt medie, eller at målgruppen flytter seg - skal vi være de første til å snu våre kunder i riktig retning.

Fire gode egenskaper

Det er helt sikkert flere egenskaper vi kan dra paralleller til, men dette er de viktigste.

  • Falken ser 2,6 ganger bedre enn et menneske

  • Falken prospekterer store områder og får et svært godt overblikk

  • Falken er verdens raskeste til å agere når den ser sitt bytte

  • Falken snur seg raskt når det er nødvendig