Meta med ny lansering: Recurring Notifications
Meta har annonsert en ny satsning for bedrifter å re-engasjere seg med kunder. De kaller det Recurring Notifications, noe vi kan forstå på norsk som tilbakevendende eller gjentatte varsler. Funksjonen er nå tilgjengelig på Messenger og vil også snart være tilgjengelig på Instagram.
Funksjonen skal hjelpe med å bygge lojalitet og tillit, et sted hvor meldingsutveksling kan være verdifullt. Den gjør det enkelt å skreddersy meldinger til tidspunkt det passer best for kundene, for eksempel for å informere om relevante kampanjer, tips eller triks. Dette er såkalt “opt-in”, altså må man ha samtykke fra den enkelte kunde for å kunne kontakte dem.
Hvordan det fungerer
Bedrifter har inntil 24 timer å svare på henvendelser fra brukere. I dette vinduet kan bedriften forespørre å sende brukeren varsler i en bestemt frekvens; enten daglig, ukentlig eller månedlig over en viss periode. Brukeren kan akseptere denne forespørselen når som helst etter den er sendt. Når en bruker har samtykket, kan bedriften sende gjentatte varsler i forbindelse med kampanjer som brukeren er interessert i, i den frekvensen som er samtykket til.
Bruksområde
De automatiserte meldingene har som hensikt å re-engasjere kunder som har vært i kontakt med bedriften ved å holde samtalen gående i meldingstråden. Eksempler på skreddersydde meldinger er som følger:
- Discovery: produktanbefalninger, inspirerende innhold om merkevaren, nyhetsbrev
- Consideration: produktvarsler, nyheter fra behind the scenes, anbefalninger basert på tidligere kjøp
- Conversion: rabattkoder, kampanjeinnhold, lojalitetsbelønninger, partnertilbud
- Engagement: tips, historier, kryssalg, påminnelser om produkttjenester
Recurring notifications er som nevnt tilgjengelig for bedrifter som bruker Messenger plattformen som del av en gratisperiode. Planen til Meta er å ta betalt for dette i fremtiden. De tar allerede betalt fra bedrifter for å sende meldinger fra WhatsApp sin Business API og sier de vurderer tilbakemeldinger for å ta avgjørelser om deres prismodell.
Best practices
Meta anbefaler bedrifter å sende relevante og verdifulle varsler for å skape gode brukeropplevelser gjennom å gjøre det følgende:
- Forespørselen din (inkludert tittel og bilde) bør gi et innblikk i hva slags type varsler brukere kan forvente å få, som ordreoppdateringer, produktanbefalninger eller spesielle tilbud
- Når du sender mer enn én opt-in forespørsel til en bruker, bør hver forespørsel tydelig angi de ulike typene varsler brukeren kan forvente å få
Varslene bør være relevante og tilpasset til bruksområdene en bruker sannsynligvis vil like. Se her for en liste over bruksområdene Meta foreslår.
Brukere kan gi tilbakemelinger på varslene gjennom å for eksempel blokkere dem, noe som kan føre til restriksjoner i hvordan du kan bruke varslene. Meta anbefaler at du med jevne mellomrom går gjennom opt-in forespørslene og varslene dine for å se om de oppfyller best practices som er nevnt ovenfor.
Ønsker du rådgivning om hvordan din bedrift best kan benytte seg av tjenestene til Meta? Ta kontakt, vi hjelper deg gjerne!