Facebook (Meta) redesigner hvordan markedsførere velger målsetting i Annonseadministrasjon. Prosjektet kalles “Outcome-Driven Ads Experiences” og forkortes til ODAX.
Endringen innebærer at de tidligere 11 målsettingene gjøres om til 6: salg, kundeemner, engasjement, appromotering, trafikk og bevissthet.
Endringene trer i kraft gradvis frem til høsten 2022. Her er oversikt over viktige datoer:
Hvorfor skjer denne endringen?
Markedsførere har gitt tilbakemeldinger på at det gamle designet var for komplekst. For eksempel var det mange som slet med å oversette bedriftens målsettinger til Metas markedsføringstermer, eller manglet selvtillit til å prøve nye oppsett i frykt for å gjøre feil eller risikere fremtidig ytelse.
I tillegg til forvirring blant markedsførere, er det gamle designet ikke tilpasset fremtidig vekst hos Meta.
Forenklingen av målsettingene og omgjørelsen fra 11 til 6 har som formål å forenkle arbeidet til markedsførere og gi en langsiktig strategi for å nå markedsføringsmål.
Hvordan ser det nye designet ut?
Det gamle (og for mange nåværende-) designet organiserer de 11 målsettingene i tre kolonner som vist under:
Det nye designet omgjør som nevnt målsettingene til 6 og vil se slik ut:
Klikker man på "find your objective" tas man til det gamle designet for å velge målsetting, ellers kan man velge blant de nye ovenfor.
Ønsker du rådgivning om endringene eller hjelp til kampanjeoppsett? Send oss en e-post på hei@falkmedia.no eller avtal et møte i kalenderen: