Q3 2022: Trafikk, konverteringer og lead trender

HubSpot har samlet data fra over 130 000 bedrifter fra tredje kvartal 2022. Det er verd å merke seg at bedriftene opererer i ulike markeder og med ulike forutsetninger, men rapporten danner likevel et verdifullt bilde av konkurransesituasjonen. 

Mange har vært bekymret for at ytelsesmålinger kan falle på grunn av økonomisk usikkerhet, noe som også kan ha vært tilfellet for enkelte målinger, mens andre har gjort fremskritt - noe som indikerer det ikke er nødvendig med store bekymringer for bransjen.

 

 

I figuren ovenfor viser QoQ endringene fra forrige kvartal og YoY endringene fra forrige år. Videre kan du lese mer om hvordan bransjene presterer basert på de mest sentrale nøkkelpunktene.

 

Webtrafikk 

De fleste industrier ser en nedgang i webtrafikk

Sammenlignet med forrige kvartal ser vi en nedgang på 7%, samt en nedgang på 10% sammenlignet med forrige år. Nedgangen ses over de fleste industrier der finans og forretningstjenester rammes hardest. Den minste nedgangen ser vi innen fritid og reise som sannsynligvis tjener på gjenåpning etter covid og kun har en nedgang på 3% sammenlignet med forrige kvartal og en 5% økning sammenlignet med året før. 

 

Tider med mindre trafikk tilbyr gode muligheter for å arbeide med optimaliseringer. For eksempel kan du utforske:

  • Brukertesting
  • Vedlikehold eller migrering av nettsted
  • Større SEO-prosjekter
  • Redesign av nettsted

 

Konvertering fra web på vei opp igjen

Websidekonverteringer har økt med 2% fra forrige kvartal og 8% sammenlignet med fjoråret. I motsetning til trendene innen øvrig webtrafikk har de største økningene vært innen forretningstjenester, finans og utdanning/helse som har en økning på henholdsvis 20%, 15% og 13% sammenlignet med 2021.

Denne endringen virker å ha en sammenheng med de lavere trafikktallene vi har sett og indikerer at prospekter fremdeles er interessert i tjenestene og leadsene har bedre kvalitet enn de som besøkte sidene under tiden med mer trafikk.

Hvis du opplever lavere konverteringsrater kan det være viktig å huske på at det er vanskelig å holde disse tallene høye gjennom hele året. Spesielt hvis man driver innen B2B eller nisjeindustrier er det normalt å ha flere høye og lave punkter gjennom året.

 

Inbound leads

Sammenlignet med forrige kvartal har inbound leads sunket med 2%, samtidig som de har økt 2% sammenlignet med året før. I det store bildet var det ikke en signifikant endring, men noen industrier så store endringer. 

For eksempel hadde fritid, reise og forretningstjenester en 13% økning i leads sammenlignet med året før, noe som indikerer at den kvartalsvise nedgangen kan ha vært på grunn av sesongvariasjon. 

Den største nedgangen ser vi innen anleggsbransjen, som hadde 8% færre leads sammenlignet med året før, noe som kan være på grunn av økonomiske endringer eller færre oppussingsprosjekter etter pandemien. 

 

Takeaways for markedsførere og bedrifter

Selv om det kan være vanskelige tider for salg, konverteringer eller leads er det mye produktivt du kan gjøre med tiden din. For eksempel kan du:

  • Arbeide med SEO og CRO
  • Utvikle kundeopplevelser 
  • Tilpasse e-postmarkedsføring og kommunikasjon til abonnentene dine
  • Kontinuerlig spørre deg selv “hvordan kan jeg være der for kundene mine selv når tidene endrer seg”

 

Ønsker du hjelpe med markedsføringen av din bedrift? Ta kontakt, vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss



Leave a Comment