Slik påvirker Facebooks nye retningslinjer annonsene dine

Facebook har rullet ut nye retningslinjer for antidiskriminering, noe som i korte trekk forbyr annonsører å diskriminere mot enkeltpersoner eller grupper av personer. 

Dette er spesielt relevant for annonsører som kjører bolig-, jobb- eller kreditannonser. 

Eksempler på diskriminering kan være å nekte mulighet til noen basert på for eksempel rase, kjønn, sivilstatus, funksjonshemming eller alder. 

Annonsene må være inkluderende og tilbys alle grupper av personer, uavhengig av egenskapene som nevnt ovenfor. 

Facebooks algoritmer viser annonsene til de det antas å være relevant for. Dette skjedde også tidligere, men nå får altså annonsøren selv en innskrenket mulighet til å sette premissene, det gjøres heller av kunstig intelligens. 

 

Hva vil dette si for din bedrift?

Vi legger til grunn at de fleste bedrifter ikke har noe ønske om å diskriminere mot enkeltpersoner eller grupper, men i noen tilfeller har det likevel vært aktuelt å segmentere annonser etter faktorer som for eksempel alder eller kjønn, noe som ikke lengre er mulig.

Se for deg et boligprosjekt som ønsker å tiltrekke seg eldre beboere for at de skal ha et felleskap med andre i lignende livssituasjon. Tidligere kunne man da kjøre annonser mot et publikum i en alder av 50+, mens de nå må tilbys alle aldre. 

Et annet eksempel er jobbannonser i felt der det er overvekt av ett kjønn. Kanskje ønsker en bedrift å lyse ut nye stillinger der de oppfordrer kvinner til å søke for å få en bedre kjønnsbalanse. Nå kan ikke lengre disse annonsene segmenteres etter kjønn på Facebook.

 

Hva kan din bedrift gjøre fremover?

Når du kjører Facebook-annonser, samtykker du til å følge deres retningslinjer for antidiskriminering. 

Les mer her om hvordan du sertifiserer overholdelse av Facebooks retningslinjer for antidiskriminering. 

Du må med andre ord innfinne deg i de nye endringene dersom du skal fortsette å annonsere på Facebook. Et alternativ er å velge andre plattformer, men man kan også fokusere på å lage en tydelig strategi på innholdet, slik at det skaper et aktivt engasjement hos den ønskede målgruppen. På den måten får algoritmene en forståelse av hvem dette er interessant for, og viser det til flere i den samme demografien.

Vi kan hjelpe deg med begge deler. 

 

Om du ønsker rådgivning om det digitale landskapet eller hjelp til annonsering, tar vi gjerne en prat. 

Send oss en e-post på hei@falkmedia.no eller avtal et møte i kaldenderen:

 

 

Leave a Comment