Sosiale media benchmarks Q2

Denne måneden publiserte Emplifi en rapport for andre kvartal med oppdatert innsikt i benchmarks og trender som påvirker betalt og orgainsk sosiale media. 

 

Hovedfunnene fra rapporten er som følger:

  1. Median månedlig annonsekostnad var 4 261 dollar i Q2, en 19% økning sammenlignet med året før
  2. Klikkfrekvensen (CTR) for betalt sosiale media var 0,93%, en fortsettelse på en gradvis nedgang vi har sett de siste kvartalene. Kostnaden per klikk (CPC) var 0,2 dollar. 
  3. Median Facebook-post interaksjoner (likerklikk, kommentarer og delinger) per tusen visning var 5,2; en 15% nedgang sammenlignet med året før. Tilsvarende tall for Instagram var 32,4; omtrent det samme som det var i 2021.
  4. På tross av at TikTok er den hotteste appen i industrien, fortsetter bedrifter å poste mer på Instagram. Det anbefales å bruke begge plattformene i markedsmiksen for å samhandle med og utvide ens publikum. 
  5. Gjennomsnittlig responsrate på brukerspørsmål på Facebook har hatt en nedgang i løpet av det siste året, mens median responstid har økt. 

 

Facebook engasjementsrater

Det siste året har det vært en gradvis nedgang i engasjementsrater på Facebook-poster. Det siste kvartalet har imidlertid hatt en liten oppsving og endte på 5,2 interaksjoner per tusen visninger. 

 

Instagram engasjementsrater

Det har vært noe svingninger i engasjementsraten til Instagram-poster det siste året. Organiske interaksjoner per tusen visninger endte opp på 32; omtrent det samme som året før. Sammenlignet med Facebook har altså Instagram en signifikant høyere engasjementsrate, noe som gjør det til en attraktiv plattform å samhandle med forbrukere på. 

Engasjementsraten varierer en del fra bransje til bransje og hvor man befinner seg i verden. Det er for eksempel mye flere interaksjoner relativt sett i bransjer som reise og skjønnhet enn for nettbutikker og mote. Dette er felles for både Instagram og Facebook.

 

TikTok engasjementsrate

TikTok er en av de mest populære appene blant unge, og er til og med mer brukt enn Instagram. Dette stemmer også med norske tall. Les mer om hvordan nordmenn bruker sosiale medier

Sammenligner man de samme merkevarenes brukere på TikTok med Instragram kommer det frem at bedrifter oftere poster på sistnevnte. Dette resulterer naturlig nok i høyere totalt rekkevidde og interaksjoner, selv om man fremdeles ser at engasjementsraten på videoer er høyere hos TikTok.

Generelt sett er det verd å nevne at relative engasjementsrater er økende hos begge mediene. Videoinnhold er altså fremdeles engasjerende, og anbefales å inkluderes i markedsføringsstrategi. 

 

Hva betyr funnene?

Markedsførere ser fremdeles på betalt sosiale media som en nødvendighet i markedsmiksen og er villige til å betale hva det koster for å nå riktig publikum.

Median annonsekostnad er tilbake til nye høyder etter å ha falt som forventet etter vintersesongen. Dette kvartalet nådde annonsekostnaden et nivå som er 19% høyere enn på samme tid i fjor.

Verdien av tilstedeværelse på TikTok er tydeligere enn noen gang. Data tilsier at dette er et underutnyttet medie på tross av høyere engasjementsrater enn Instagram. 

 

Ønsker du hjelp til din bedrifts markedsføring? Ta kontakt, vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss



Leave a Comment