7 markedsføringstrender i 2022

Halvveis inn i året har vi erfart flere trender som har utviklet seg og som kommer til å fortsette å prege markedsføringen vi ser videre i 2022. Å være klar over hva som beveger seg i det digitale landskapet er en viktig del av en bedrifts markedsføringsstrategi. Denne artikkelen vil gi deg innblikk i 7 trender vi har erfart så langt i år og spår vil fortsette å prege markedsføringen vi ser fremover. 

 

  1. Videomarkedsføring

Alle markedsførere kan fortelle deg at content is king, og dette gjelder selvsagt også video. Innhold er alt materialet du publiserer i kanalene dine; video, blogg, bilde og tekst. Med innhold er det mulig å skaffe organisk trafikk til bedriften din, men et vilkår for dette er at innholdet er relevant og engasjerende. 

En effektiv måte å sørge for at kunder engasjerer seg i innhold er å produsere det i kortform. Tidligere har trendene favorisert lengre innhold, men ettersom markedet har blitt mer mettet og forbrukerne får kortere oppmerksomhetsspenn, har denne trenden snudd. Nå gjelder vertikale videosnutter i kortform som kundene kan konsumere på telefonen sin mens de er på farten. 

Cisco estimerer at 82% av alt online content er videoinnhold. Det rapporteres også at 82% av online kunder sier de er motivert til å kjøpe et produkt eller en tjeneste etter å ha sett videoinnhold. 

Plattformer for videoer i kortform, som TikTok, har over 1 milliard månedlige aktive brukere. I løpet av den siste tiden har TikTok utviklet flere bedriftsverktøy som gjør det lettere å annonsere på plattformen, men det er også gode muligheter for å bruke plattformen til organisk innhold. Her er blant annet språkkursappen Duolingo en suksesshistorie. Det siste året har Duolingo brukt videomarkedsføring som del av sin innholdsstrategi med store deler av humor som virkemiddel. Mange videoer har gått viralt og engasjert millioner av brukere.

De andre sosiale mediene ser til TikTok sin vekst og utvikler egne funksjoner for å dele video i kortform. Instagram har på sin side satset på Reels og YouTube utviklet Shorts. Google rapporterer at YouTube treffer flere under 50 år enn alle kabelnettverk til sammen, og Meta annonserte i første kvartal at Reels utgjør over 20% av tiden brukere tilbringer på Instagram. Her er det med andre ord gode muligheter for både å treffe med organisk innhold og betalte plasseringer. 

se også - SoMe

  1. Influencer-markedsføring

En av de hotteste trendene innen markedsføring er influencer-markedsføring. Tallene tilsier at denne trenden vil fortsette å øke i 2022 og i årene fremover. Konseptet har ingen god oversettelse på norsk, men kalles gjerne influencere eller påvirkere, og det er det som er jobben deres - å påvirke publikummet deres og tjene penger gjennom samarbeid der de bruker denne påvirkningskraften til å promotere produkter eller tjenester.

Globalt, men også i Norge er eksisterer det en viss mistro til hvem man får informasjonen sin fra, og her kan influencere kapitalisere på tilliten de har bygd opp hos følgerskaren når de anbefaler produkter og tjenester. De fungerer med andre ord som merkeambassadører, og bedriften får låne influenceren sitt ethos og deres kredibilitet mot betaling.

Influencer Marketing Hub rapporterer at 68% av bedrifter som budsjetterer for influencer-markedsføring vil øke dette over det neste året. Det er også en økende trend at influencere tar på seg flere samarbeidspartnere over lengre tid fremfor kortere oppdrag. 

Vi ser også et gradvis skifte fra større influencere til såkalte micro-influencere som lar bedrifter nå spesifikke nisjer. Disse har gjerne mindre følgerskarer men til gjengjeld høy engasjementsrate. Mange forbrukere relaterer også mer til disse influencerne og har stor tillit til dem.

På tross av at influencer-markedsføring er relativt dyrt sammenlignet med andre typer markedsføring kan det være verd å undersøke om en influencer vil passe som samarbeidspartner for din merkevare.



  1. Betalt annonsering

I et marked preget av mye konkurranse er det stadig nødvendig med betalt annonsering for å nå gjennom til forbrukere. I tiden fremover bør du nok beregne mer tid for testing, og Facebook-annonsene dine trenger kanskje flere manuelle endringer og mer oppfølging. Det er derfor viktig med god planlegging og kontinuerlig monitorering av annonser. 

Det er en misoppfatning at betalt annonsering kun er relevant for bedrifter som driver nettbutikk rettet mot forbrukere. Det finnes også mange muligheter for deg som selger andre tjenester eller arbeider B2B for å generere leads or posisjonere deg strategisk i markedet. 

Undersøk hvor målgruppen din bruker tid online og finn ut hvilke kanaler som engasjerer dem. Dette året har vi blant annet sett gode resultater fra Collection Ads på Snapchat, samt meldingsannonser på LinkedIn. Collection Ads utklasser konkurrentene når det kommer til swipe-ups og meldingsannonsene hjemme i Norge har i gjennomsnitt svært lav kostnad i forbindelse med leadsgenerering sammenlignet med i USA. 

 

  1. Metaverset

Metaverset er fremdeles relativt nytt for mange markedsførere. Konseptet er en virtuell verden full av AR, video, 3D-hologram og VR. Det er ikke ment å være en engangsopplevelse, men heller et vedvarende miljø folk kan samhandle i. 

Store selskap som for eksempel LEGO og Epic Games har annonsert at de vil lage et metavers for barn og budsjettert milliarder av dollar til konseptet. I april brukte festivalen Coachella teknologien til Epic Games for å gjøre AR til del av konsertopplevelsen. Dette er bare starten på hva teknologi fra metaverset kan gjøre. 

 

For markedsførere er metaverset en mulighet til å engasjere forbrukere på nye måter og utvikle innovative løsninger for branding og reklame. Som merkevare bør du derfor gjøre en vurdering på om du har noe å tilby i metaverset. Det kan virke som om mange ikke engasjeres av metaverset enda, men  det er en trend som spås å øke og bli mer relevant i tiden som kommer. Tiden fremover bør derfor brukes på testing og utforsking dersom du ønsker å være i forkant.

Sprout Social rapporterer at 85% av sosiale media markedsførere planlegger å inkorporere nye teknologier som VR og metaverset inn i strategien sin innen det neste året. Dette kan være gjennom å skape et eget metavers for kundene sine som Coachella gjorde, eller virtuelle annonseplasseringer og sponsing av virtuelle eventer. Andre eksempler på å digitalisere bedriften er for eksempel å utforske 3D-modeller og stemmesøk. Her er det kun fantasien som setter grenser!

 

  1. Større fokus på personvern

En av de mest sentrale trendene som vil prege markedsføringen fremover er skiftet som vil skje når Google fjerner tredjeparts cookies til neste år. Cookies har i lang tid vært markedsføreres beste venn og gode støttespiller for å retargete annonser. Nå som cookies er på vei ut må vi ta på oss den kreative hatten og finne nye måter å målrette annonser på. 

En måte å gjøre dette på er gjennom førstepartsdata, altså informasjonen bedriften din salmer inn direkte fra kundene deres. En annen måte å segmentere på er for eksempel etter kontekst, tid eller geografi. Vi skrev nylig en artikkel som gjør et dypdykk i cookies, hvordan de brukes, hva som skjer med dem i tiden fremover og hvordan markedsførere kan forholde seg til de nye endringene. Den kan leses her.

se også - cookies

  1. Online events

På tross av at mange ønsker å komme “tilbake til normalen” hersker det liten tvil om at online events har kommet for å bli. Eksempler på live events er for eksempel webinarer, seminarer, live Q&A, livestream shopping og produktdemonstrasjoner.

Bizzabo rapporterer en økning på 34% i virtuelle event i 2021, og mer enn 250% økning innen livestreaming. Virtuelle event passer både for små og store bedriften, for eksempel holder Meta til stadighet virtuelle konferanser der de informerer om egne tjenester og nyheter. Også mindre aktører som for eksempel IK Start har hatt stor suksess med å bruke livestreaming som del av sin markedsføringsstrategi for å skape engasjement rundt fotballklubben.

Markedet for livestreaming er estimert å øke til nesten 224 milliarder dollar innen 2028. Her er det med andre ord stort potensiale for å melde seg på og bidra med online content. Livestreams er en kostnadseffektiv måte å øke rekkevidde og brand awareness. Plattformer som Youtube og Twitch er gratis å benytte seg av, så å investere tid i å utvikle konsepter som passer livestreaming kan være verd å utforske.

I Norge har blant annet elektronikkjedene utnyttet seg godt av denne trenden. Vi ser for eksempel at Komplett til stadighet bruker livestreams for å skape engasjement rundt produktene sine og samhandle med kundene sine. De bruker også livestreams som en mulighet for branding og posisjonering gjennom å for eksempel samarbeide med veldedige partnere som Barnekreftforeningen. Konseptet Gamere mot barnekreft har samlet inn store summer til en god sak og bidrar til å posisjonere bedriften som en samvittig aktør med gode verdier. Dette bringer oss til det siste punktet, nemlig etisk markedsføring. 

 

  1. Etisk markedsføring

Etisk markedsføring handler dessverre minst like mye om å bli oppfattet som etisk som faktisk å være etisk. Samtidig som markedet etterspør etisk atferd og verdier de resonnerer med, kritiseres ofte merkevarer som oppfattes som uoppriktige og kun kaster seg på en profilerende bølge for å tjene penger og hente goodwill. 

Et eksempel på dette er Elon Musk sin tweet som gjør narr av at selskap brander seg i regnbuefarger i juni i forbindelse med Pride. Det kommer ikke frem om kritikken er av falskt engasjement eller Pride som konsept, men det vakte likevel oppsikt i mediebildet og ble straks påpekt at også Tesla har vært med på pride-bølgen og brukt den i sin markedsføring, blant annet med bannerlogo i paraden og regnbuetematisert bil.

 

Merkevarer som melder seg på samfunnsdebatten på denne måten kan med hell trekke til seg engasjerte kunder men risikerer samtidig å fremmedgjøre andre segment eller oppfattes som å drive med grønnvasking eller å ha økonomiske motiver. 

Et annet konsept som har blitt viktig innen etisk markedsføring de siste årene er representasjon. Å inkludere et større spenn innen kjønnsuttrykk, etnisk bakgrunn og funksjonsnivå viser kundene at de engasjerer seg med et brand som ser ut og lever som dem.

Trendene tilsier et stort steg vekk fra å markedsføre tradisjonelle kjønnsroller. Dette støttes også av annonseplattformene selv, som for eksempel Facebooks retningslinjer for antidiskriminering som forbyr annonsører å diskriminere mot enkeltpersoner eller grupper av personer.  

Etisk markedsføring handler også om tilgjengelighet, altså å markedsføre på en måte som inkluderer alle forbrukere. Dette gjøres for eksempel gjennom alternativ tekst, skjermleser, fargebruk og intuitivt design. Å tilgjengeliggjøre markedsføringen din for forbrukere av alle funksjonsnivå er med på å utvide publikummet som kan konsumere innholdet ditt og benytte seg av produktene eller tjenestene du selger. Funksjoner som teksting av video virker dessuten positivt på engasjementsraten hos alt publikum da mange ser uten lyd. 

Gjør en vurdering av hvordan markedsføringen din og bedriften for øvrig tilpasses et sammensatt publikum for å sikre at du treffer behovene i markedet. 

 

Ønsker du hjelp med din bedrifts markedsføring? Ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss

Leave a Comment